KAKURU Jewelry
ΔΩΡΕΑΝ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΑ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΔΩΡΕΑΝ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΓΙΑ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΕΣ ΑΝΩ ΤΩΝ 200€
ΔΩΡΕΑΝ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΑ ΣΤΙΣ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΕΣ ΑΝΩ ΤΩΝ 350€

30 years MF - 30 χρόνια ελληνικής δημιουργίας | Η Ελίνα Κακούρου, του Kakuru Jewelry, ταξίδευε συχνά με ένα τεύχος Madame Figarο στις αποσκευές της.

30 years MF - 30 years of Greek creation | Elina Kakourou, of Kakuru Jewelry, often traveled with an issue of Madame Figaro in her luggage.

Φιλίππα Δημητριάδη

 

Συλλογή Sporos, φωτογραφία: Γιώργος Καπλανίδης

 

Με αφορμή τον εορτασμό 30 χρόνων Madame Figaro, εξερευνούμε τα τελευταία 30 χρόνια ελληνικής μόδας μέσα από το έργο και τα λόγια ανερχόμενων και καθιερωμένων Ελλήνων σχεδιαστών.

Το brand κοσμημάτων Kakuru, πίσω από το οποίο βρίσκεται η σχεδιάστρια και αργυροχρυσοχόος Ελίνα Κακούρου, είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας. Είναι ένα σύμβολο των όσων έχουν αλλάξει στο χώρο, αυτά τα 30 χρόνια ζωής της Madame Figaro. Η Ελίνα έχει συσπειρώσει γύρω από τις δημιουργίες της μία κοινότητα ανθρώπων, μία "φυλή” που συνεννοείται χωρίς να μιλάει, αλλά φέρει ως διακριτικό της ένα κόσμημα Kakuru.

 

Συλλογή Sporos, φωτογραφία: Γιώργος Καπλανίδης

 

Θα είναι ένα δαχτυλίδι Stala ή ένα κολιέ από την τελευταία συλλογή Sporos που παντρεύει μοναδικά το χρυσό με το ασήμι; Θα είναι ένα ear cuff, best seller της σειράς Istos, ή ένα bracelet πασχαλίτσα, το φετινό μαρτάκι του brand που έγινε sold out και ανανεώνοντας του το κορδόνι μεταμορφώνεται σε παντοτινό κόσμημα; Όποιο item Kakuru κι αν είναι, είναι πάντα ένα τρυφερό κλείσιμο του ματιού. 

 

Η σημασία της αγάπης 

Αυτό δε θα συνέβαινε αν η Ελίνα δεν έβαζε στο brand της όλο της το είναι. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Σπάρτη. Παρότι πέρασε στο Τμήμα Οικονομικών στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο στη Θεσσαλονίκη, έφυγε για αντίστοιχες σπουδές στο Λονδίνο, όπου έκανε και μεταπτυχιακό στη διοίκηση επιχειρήσεων και τα οικονομικά, με κατεύθυνση τη νέα επιχειρηματικότητα. Η αγάπη για το κόσμημα ήταν πάντα εκεί, μέσα της, όμως η ανάγκη για δημιουργία πυροδοτήθηκε όταν είδε ότι όλες σχεδόν οι εργασίες της σχολής άρχισαν να έχουν σχέση με το κόσμημα από την πλευρά της επιχειρηματικότητας. Άρχισε δειλά - δειλά να κάνει σεμινάρια πάνω στο σχέδιο κοσμήματος και να παρακολουθεί ό,τι μάθημα μπορούσε είτε στο Saint Martins είτε στην κατεξοχήν γειτονιά αργυροχρυσοχοΐας της Αγγλίας, το Hatton Garden. Επέστρεψε στην Ελλάδα, ξεκίνησε να δουλεύει σε εργαστήριο, και το 2018, ούσα έτοιμη, ξεκίνησε το brand Kakuru, στο το εργαστήριο – κατάστημα, στολίδι κι αυτό, όπως τα σχέδιά της, στο γραφικό στενό της οδού Πετράκη.

Ελίνα Κακούρου, φωτογραφία: Πάνος Γεωργίου

 

Το γεγονός ότι η Ελίνα μοιράζεται κάθε πτυχή του εαυτού της, μας βάζει στα παρασκήνια κάθε μοναδικής δημιουργίας, όπως για παράδειγμα τα bridal κομμάτια, μέσω των social media του brand, μας διηγείται συγκινητικές ιστορίες από τον κόσμο που περνά από το μαγαζί της αποδεικνύει τη σημασία του ανθρώπινου παράγοντα στη μόδα. Η υπέροχη σκηνή ελληνικού κοσμήματος που έχει δημιουργηθεί από τα χρόνια της κρίσης κι έπειτα, μέρος της οποίας αποτελεί και το brand Kakuru, είναι η απόδειξη ότι καμία δημιουργία δε θα σε συγκινήσει το ίδιο, αν δεν ξέρεις την αγάπη που υπάρχει πίσω από την κατασκευή της.

 

Πώς σχολιάζεις την εξέλιξη της ελληνικής μόδας τα τελευταία 30 χρόνια;

Είμαι 37 χρονών και παρακολουθώ πιο στενά τις εξελίξεις στη μόδα τα τελευταία περίπου 20 χρόνια γιατί μεγαλώνοντας στην επαρχία χάζευα teen περιοδικά. Βέβαια, η βασική επαφή με την μόδα ήταν μέσω της τηλεόρασης. Έβλεπα σχεδιαστές μόδας ρούχων κυρίως γιατί η τηλεόραση δεν θυμάμαι να πρόβαλε τόσο σχεδιαστές κοσμήματος. Πολύ αργότερα δηλαδή έμαθα για τον Minas, τον Λαλαούνη, τον Ζολώτα και αρκετούς ακόμα σχεδιαστές κοσμημάτων που άκμαζαν στην εφηβεία μου. Νομίζω όπως και σε όλους τους κλάδους στην Ελλάδα έτσι και η μόδα είχε όλα αυτά τα χρόνια τα ups and downs ιδιαίτερα την εποχή που ξεκίνησε η οικονομική κρίση στη χώρα μας.

Τα 90's νομίζω ήταν μια εποχή εφορίας των σχεδιαστών με πολλές συλλογές και πειραματισμούς. Μπήκαμε στα 00ς που μέχρι και το 2004 όλα φαινόντουσαν αρκετά ελπιδοφόρα και μετά σιγά-σιγά και η μόδα άρχισε να "παρακμάζει", οι παλαιότερες σταθερές αξίες στον χώρο είτε από ονόματα σχεδιαστών είτε από τάσεις άρχισαν να μη φαίνονται πλέον επίκαιρες και φαντάζομαι ότι όλοι άρχισαν να σκέφτονται ότι πρέπει να προσαρμοστούν σε νέα δεδομένα. Νιώθω ότι όσα ασπάστηκαν αυτή τη λογική και έμειναν σταθερά στις αξίες του brand τους αλλά βρήκαν και τρόπους να ελίσσονται στα τόσο απαιτητικά χρόνια που ήρθαν, συνεχίζουν μέχρι και σήμερα την πορεία τους στον χώρο.

Για το σήμερα αυτό που παρατηρώ τα τελευταία τουλάχιστον 10 χρόνια είναι ότι υπάρχουν πολλά ταλέντα και φρέσκοι δημιουργοί και στο ρούχο και στο κόσμημα και στο υπόδημα αλλά και στο αξεσουάρ. Νομίζω πως η τόση πληροφορία μέσω του διαδικτύου μας έχει βοηθήσει ως δημιουργούς να ερχόμαστε σε επαφή με πολλά ερεθίσματα, εγχώρια αλλά και από το εξωτερικό, και αυτό βοηθάει στο να παρουσιάζουμε πολύ ωραίες δουλειές και να εξελίσσουμε την ελληνική μόδα με μοναδικό τρόπο το καθένα μας. Για να συνεχίσει να συμβαίνει αυτό όμως με συνέπεια και διάρκεια χρειάζεται όλα μας να κάνουμε blend και να αναδεικνύουμε το κάθε μας ερέθισμα μαζί με την προσωπική μας ταυτότητα και τις αξίες που διέπουν το brand μας.

Είναι πολύ εύκολο να παρασυρθούμε και να ανακυκλώνουμε ατόφια τάσεις από το εξωτερικό, κάτι που δεν θα βοηθήσει ούτε το brand μας αλλά και κατ’ επέκταση ούτε την ελληνική μόδα. Χρειάζεται να στηριζόμαστε και μεταξύ μας οι δημιουργοί αλλά και από το κράτος, πχ Υπουργείο Πολιτισμού, αν στοχεύουμε στην εξέλιξη της εγχώριας μόδας ώστε να παρουσιάζονται φρέσκες ιδέες και να υπάρχουν δημιουργικά projects που να έχουν κάτι να μας πουν.

Συλλογή Sporos, φωτογραφία: Γιώργος Καπλανίδης

 

Συλλογή Sporos, φωτογραφία: Γιώργος Καπλανίδης

 

Θυμάσαι την πρώτη φορά που κράτησες τεύχος της Madame Figaro στα χέρια σου;

Όπως ανέφερα και παραπάνω, ως παιδί από την επαρχία τα έβλεπα όλα τα περιοδικό σαν ένα φανταστικό κόσμο λάμψης και χρωμάτων. Σίγουρα η πρώτη φορά που θα κράτησα τεύχος Madame Figaro θα ήταν σε νεαρή ηλικία γιατί οι γονείς μου πάντα έφερναν και διάβαζαν στο σπίτι εφημερίδες και περιοδικά, αλλά δε θυμάμαι ακριβώς τη στιγμή.

Αργότερα στην ηλικία των 17 έφυγα για σπουδές στην Αγγλία και αγόραζα περιοδικά στο αεροδρόμιο για να έχω να διαβάζω μέσα στην πτήση, οπότε αυτή θα πω ότι ήταν η πρώτη φορά που ήρθα σε επαφή με το Madame Figaro. Τα έχω ταξιδέψει δηλαδή τα περιοδικά σας. Πολλές φορές θα σημείωνα και με μαρκαδόρο κάτι που μου άρεσε και θα διάβαζα ή θα έσκιζα κάποια σελίδα που έβρισκα τη φωτογραφία ή το θέμα της πιο ενδιαφέρον.

Συλλογή Sporos, φωτογραφία: Γιώργος Καπλανίδης

 

Βιωσιμότητα vs γρήγορα trends. Τεχνητή νοημοσύνη vs. ανθρώπινης δημιουργικότητας και έκφρασης. Τελικά, το μέλλον της βιομηχανίας είναι αισιόδοξο ή απαισιόδοξο;

Βιωσιμότητα σίγουρα! Έτσι και αλλιώς στο KAKURU brand δεν ακολουθούμε κάποιο trend, όχι γιατί τα σνομπάρω απλά δεν ήθελα να δημιουργήσω ένα brand που θα ακολουθεί trends. Αυτό το "αλλάζω πάρα πολύ γρήγορα" το ντύσιμό μου ανάλογα με την τάση ή τα αξεσουάρ μου ή τα κοσμήματά μου, για να μιλήσω για το αντικείμενό μου, κάπως μου δείχνει ότι δεν εκτιμάται αρκετά η δουλειά (έρευνα/σχεδιασμός/κατασκευή) που μπορεί να έχει καταβάλλει κάποιο άτομο ώστε να δημιουργήσει κάτι "διαφορετικό", ίσως πιο διαχρονικό και δεν δίνεται η πρέπουσα σημασία στο ότι ο δημιουργός προσπαθεί να αναδείξει την αλήθεια του μέσα από αυτή τη δουλειά.

Ξεκάθαρα ανθρώπινη δημιουργικότητα και έκφραση! Δεν ξέρω πως ζεις χωρίς αυτή. Για εμένα είναι η ανάσα μου, ο τρόπος για να συνεχίζω όταν συνειδητοποιώ ότι ο κόσμος που ζούμε δεν είναι και ο ομορφότερος, ο τρόπος για να συνδέομαι, ένας τρόπος ψυχανάλυσης για το μέσα μου. Δεν θέλω να αποτινάσσω ό,τι νέο έρχεται, σίγουρα υπάρχουν καλά στοιχεία στο κομμάτι της τεχνητής νοημοσύνης τα οποία και θα χρησιμοποιήσουμε αλλά νομίζω ότι το συναίσθημα που είναι και το σημαντικότερο για τον άνθρωπο δεν μπορεί να συσχετιστεί με τη τεχνητή νοημοσύνη.

Επειδή θεωρώ ότι μέσω της βιομηχανίας της μόδας μπορούν να εκφραστούν με πολύ ωραίο τρόπο μηνύματα, μέσω της τέχνης και της δημιουργικότητας μπορεί να υπάρξει πίεση προς ζητήματα ακόμα και κοινωνικοπολιτικά, θέλω να πιστεύω ότι μόνο και μόνο για τόσο σημαντικούς σκοπούς έκφρασης θα την κρατήσουμε ζωντανή.

Συλλογή Sporos, φωτογραφία: Γιώργος Καπλανίδης

 

Τι προσδοκίες είχες όταν ξεκινούσες το δικό σου brand;

Η αλήθεια είναι ότι ήμουν πολύ πιο αισιόδοξη απ’ ότι είμαι τώρα, εξήμισι χρόνια μετά το άνοιγμα του καταστήματος και εργαστηρίου μας. Έχουμε περάσει σχεδόν 2 χρόνια καραντίνα, μέσα σε αυτά και πολλές ακόμα δυσκολίες μέχρι το brand να πατήσει κάπως στα πόδια του. Κάθε ημέρα είναι και ένας νέος αγώνας, πιθανόν να έχεις να αντιμετωπίσεις νέες προκλήσεις και είναι αρκετά δύσκολο πλέον να υπάρχουν μακροπρόθεσμα πλάνα.

Παρ’ όλα αυτά δεν νομίζω ότι έχουν αλλάξει οι προσδοκίες μου. Ήθελα μέσω του κοσμήματος να μοιραστώ, με όσα άτομα τα αγαπήσουν, μέρος της δικής μου προσωπικότητας και αλήθειας, ήθελα να φοριούνται τα κοσμήματα και όποιο άτομο τα φοράει να δημιουργεί τις δικές του ιστορίες, ήθελα να βρίσκω ανθρώπους που θα μοιράζομαι το ίδιο πάθος, ήθελα να μαθαίνεται το brand ακόμα περισσότερο μέσω του word of mouth, και ευτυχώς πολλές από αυτές τις προσδοκίες ικανοποιούνται αλλά ποτέ δεν εφησυχάζω!

Συλλογή Sporos, φωτογραφία: Γιώργος Καπλανίδης
Συλλογή Sporos, φωτογραφία: Γιώργος Καπλανίδης

 

Πόσες φορές χρειάστηκε να αναθεωρήσεις τις δημιουργικές σου αποφάσεις μέχρι να διαμορφωθεί η αισθητική ταυτότητα του brand σου;

Κάθε μέρα μπορεί να "αμφισβητώ" τις δημιουργικές μου αποφάσεις και να τις αναδιαμορφώνω ώστε να είναι πιο κοντά στην ταυτότητα του brand. Ακόμα και σχεδιαστικά όταν προχωράω μια συλλογή σκέφτομαι αν υπάρχει η ταυτότητά μου ξεκάθαρα στη νέα συλλογή αλλά ταυτόχρονα αν αποτυπώνεται και κάτι διαφορετικό από την προηγούμενη. Μου είναι εξαιρετικά σημαντικό να μένω πιστή στην ταυτότητα, στις αξίες και στη φιλοσοφία του brand.Αυτό δεν πάει να πει ότι δεν προσπαθώ να προσαρμοστώ σε πολλές και απότομες αλλαγές που συμβαίνουν για όλα τα brands τα τελευταία χρόνια. Ποτέ όμως δεν θα υιοθετήσω κάτι που είναι έξω από εμάς και την ταυτότητά μας αρχικά γιατί πιστεύω ότι αυτό θα είναι εμφανές, ότι δεν κουμπώνει με εμάς, αλλά ταυτόχρονα δεν θα έχει να μας προσφέρει και τίποτα. Δηλαδή περισσότερο θα ζημιώσει το brand παρά θα το κάνει πιο "επίκαιρο".

Συλλογή Sporos, φωτογραφία: Γιώργος Καπλανίδης

 

Τι μας εύχεσαι τώρα που σβήνουμε 30 κεράκια στην τούρτα;

Εύχομαι να συνεχίσετε να παραμένετε στο προσκήνιο για πολλά χρόνια ακόμα γιατί αυτή η σταθερότητα είναι πολύ σημαντική, και δείχνει και σε εμάς τους νεότερους ότι, παρ όλες τις δυσκολίες και τις αλλαγές, κάτι που έχει πάρα πολλή δουλειά από πίσω και αξίζει θα βρει τον τρόπο να επιβιώσει. Εύχομαι να συνεχίσετε να κάνετε αυτό που αγαπάτε να προάγετε την μόδα, να αναδεικνύετε νέα δημιουργικά άτομα και να εμπνέετε και περισσότερο κόσμο που θέλει να ασχοληθεί με τη βιομηχανία της μόδας! Ευχαριστούμε για όλα αυτά τα χρόνια παρουσίας! Είναι πάρα πολύ σημαντικό που σε ένα τόσο γρήγορο και διαδικτυακό πλέον κόσμο συνεχίζετε και διατηρείτε και την έντυπη έκδοσή σας!

 

 Kakuru Jewelry, kakuru.gr, Πετράκη 24, Σύνταγμα, τηλ. +30 210 3315424

Προηγούμενο