Η δημιουργός των KAKURU έχτισε γύρω από τις δημιουργίες της που εμπνέονται από τα σχέδια και τις υφές της φύσης, μία ολόκληρη κοινότητα ανθρώπων που λατρεύουν τα σχέδιά της.
Δίχως ίχνος υπερβολής, η Ελίνα Κακούρου, δημιουργός του jewelry brand KAKURU έχει κατάφερει κάτι σπάνιο, αλλά καθοριστικό για ένα ανεξάρτητο local brand. Οι δημιουργίες της, που εμπνέεονται κυρίως από τη Φύση (και πιο συγκεκριμένα αυτή της Πελοποννήσου, της ιδιαίτερης πατρίδας της), αλλά και από ανθρώπους με τους οποίους συναντιέται πνευματικά, συναισθήματα, ακόμη και κοινωνικά και υπαρξιακά ζητήματα, σε κάνουν να νιώθεις μέλος μίας κοινότητας.
Ένα δαχτυλίδι, όπως για παράδειγμα το best seller σχέδιό της Stala, είναι κάτι περισσότερο από ένα κόσμημα. Είναι ένα συνωμωτικό κλείσιμο του ματιού ανάμεσα σε όσες το έχουν επιλέξει. Είναι λες και, σαν διασταυρωθούν τα βλέμματα δύο γυναίκων που το έχουν περασμένο στο δάχτυλό τους να λένε η μία στην άλλη "Σε βλέπω”.
Αυτό το μοναδικό φαινόμενο, η Ελίνα Κακούρου το έχει πετύχει γιατί βάζει στα κοσμήματά της όλη της την ύπαρξη. Από τη δεξιοτεχνεία, μέχρι την πηγαία αισιοδοξία της και το γήινο προσωπικό της στιλ. Η Ελίνα γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Σπάρτη. Παρότι πέρασε στο Τμήμα Οικονομικών στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο στη Θεσσαλονίκη, έφυγε για αντίστοιχες σπουδές στο Λονδίνο, όπου έκανε και μεταπτυχιακό στη διοίκηση επιχειρήσεων και τα οικονομικά, με κατεύθυνση τη νέα επιχειρηματικότητα. Εκεί, γνώρισε και την πλέον φίλη της Bibiana από την Κολομβία με την οποία μοιράζονταν την ίδια αγάπη για το κόσμημα.
Με έμπνευση τη φυσική ομορφιά της Πελοποννήσου και τα συναισθήματα
"Φτάσαμε στο σημείο όλες σχεδόν οι εργασίες της σχολής να έχουν σχέση με το κόσμημα από την πλευρά της επιχειρηματικότητας. Αρχίσαμε να το εξελίσσουμε και ανοίξαμε μια εταιρία με σκοπό να εισάγουμε κοσμήματα από την Κολομβία στην Αγγλία και παράλληλα να δημιουργούμε τη δική μας σειρά κοσμημάτων σε συνεργασία με σχεδιαστές. Όμως η ιδέα ναυάγησε γιατί η Bibiana γύρισε στην Κολομβία και κάπως δεν λειτουργούσε η συνεργασία με άλλους σχεδιαστές. Έτσι άρχισα δειλά-δειλά να κάνω σεμινάρια πάνω στο σχέδιο κοσμήματος και να παρακολουθώ ό,τι μαθήματα μπορούσα είτε στο Saint Martins είτε στην κατεξοχήν γειτονιά αργυροχρυσοχοΐας της Αγγλίας, το Hatton Garden”, αναφέρει.
Μετά από 5 χρόνια στην Αγγλία παίρνει την απόφαση να επιστρέψει στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στην Αθήνα. Ήταν 2009. Έπειτα από μία πορεία στα εικαστικά, το 2012, αποφασίζει να παρακολουθήσει τη σχολή αργυροχρυσοχοΐας στην Αθήνα, για να "τεστάρει”, όπως λέει, αν μπορεί να ασχοληθεί επαγγελματικά με την κατασκευή κοσμήματος και να μην την κάνει μόνο σα χόμπι. Άρχισε να δουλεύει σε εργαστήριο και γρήγορα της γεννήθηκε η ανάγκη να δημιουργήσει το δικό της brand, μια εξέλιξη απόλυτα φυσική, δεδομένων των σπουδών της και της μέχρι τότε πορείας της.
Άρχισε να ψάχνει τον χώρο, ζήτησε τη στήριξη της οικογένειάς της και κάπως έτσι, τον Φεβρουάριο του 2018, τα KAKURU ήρθαν για να στολίσουν το γραφικό στενάκι της οδού Πετράκη, οπού και βρίσκεται το εργαστήριο – κατάστημα, αλλά και τα άτομα που ερωτεύονται τις καθαρές και ταυτόχρονα περίτεχνες γραμμές τους, καθώς και τα ελληνικά φυσικά υλικά όπως ξύλο ελιάς, ημιπολύτιμους λίθους και μέταλλο από τα οποία είναι φτιαγμένα.
Meet KAKURU and its creator
Πότε και πώς ιδρύθηκε το brand KAKURU;
Τον πρώτο καιρό όταν κατασκεύαζα κοσμήματα ήταν με το όνομα Elina Kakourou. Μετά όμως που άρχισα να σκέφτομαι ότι θέλω να έχω φυσικό κατάστημα αποφάσισα ότι δεν ήθελα το brand να έχει ολόκληρο το όνομά μου. Σκεφτόμουν ότι δεν χρειάζεται το brand να ταυτίζεται με ένα πρόσωπο αυστηρά από το όνομά του. Έτσι με την πολύτιμη και πολύ δημιουργική βοήθεια που είχα από τους γραφίστες μας, τους φανταστικούς “k2 design”, γεννήθηκε το KAKURU. Το οποίο φυσικά είναι το επώνυμό μου αλλά χωρίς να είναι εμφανές. Λάτρεψα από την αρχή την κάθετη φορά στο λογότυπο αλλά και τον πολύ λιτό τρόπο γραφής συνδυαστικά με την καμπυλότητα που βγάζει καθώς η ομάδα που δουλέψαμε μαζί ήξερε από την αρχή ότι τα σχέδιά μου δεν έχουν σχεδόν τίποτα το γραμμικό. Έτσι το brand KAKURU δημιουργήθηκε το 2017 όμως πρώτη φορά παρουσιάστηκε όταν άνοιξε το κατάστημα στο κέντρο της Αθήνας, Πετράκη 24, το 2018.
Αν θα έπρεπε να περιγράψεις το DNA του KAKURU με τρεις λέξεις ποιες θα ήταν αυτές;
Αληθινό, Συναισθηματικό, Οργανικό
Μπορείς να μας περιγράψεις τη διαδικασία του πώς οραματίστηκες την τρέχουσα συλλογή και εν τέλει τη δημιούργησες;
Θα σου πω πως οραματίζομαι σχεδόν την κάθε συλλογή. Έχει να κάνει πολύ με τη συναισθηματική κατάσταση στην οποία βρίσκομαι την περίοδο που δημιουργείται η συλλογή, τις εικόνες και τα βιώματα που μπορεί να έχω. Αρχικά, ξεκινάω να αποτυπώνω τη «φιλοσοφία» της συλλογής, είτε γράφοντας ένα κείμενο, είτε μια λέξη, είτε κάνοντας ένα σχέδιο. Όλα αυτά κινούνται κάπως παράλληλα μέχρι να αρχίσει το σχέδιο να αποκτά τη μορφή κάποιου κοσμήματος. Μπορεί να ξεκινήσω με ένα είδος από τη συλλογή, πχ να μου βγει να σχεδιάσω πρώτα το σκουλαρίκι, και μετά από εκεί να εξελιχθεί και να ολοκληρωθεί η συλλογή. Αυτή τη στιγμή δουλεύω μια συλλογή που, ιδανικά, θέλω να λανσαριστεί τον χειμώνα πριν παρουσιάσουμε το γούρι μας. Την αφήνω και την πιάνω σχεδιαστικά σχεδόν δύο χρόνια και τώρα εύχομαι να ολοκληρωθεί σιγά-σιγά. Μάλλον οι συνθήκες δεν ήταν ώριμες για να βγει νωρίτερα, τώρα νιώθω ότι είναι σε καλύτερο στάδιο για να παρουσιαστεί.
Ποιες είναι οι προκλήσεις με τις οποίες έρχεται αντιμέτωπος ένας νέος σχεδιαστής στην Ελλάδα και ποια είναι τα προνόμια που απολαμβάνει;
Νομίζω ότι αν αρχίσω να γράφω όλες τις προκλήσεις με τις οποίες έρχεται αντιμέτωπος ένας σχεδιαστής στην Ελλάδα θα μας πάρει αρκετές σελίδες. Τίποτα δεν έρχεται εύκολα και σίγουρα δεν υπάρχει κάτι ενθαρρυντικό αν θεωρείς ότι η πολιτεία θα σε στηρίξει. Θα στηριχθείς σίγουρα στις δικές σου δυνάμεις και στη βοήθεια/στήριξη, με όποιο τρόπο, φίλων, γνωστών και οικογένειας. Δεν ξέρω αν ακούγεται απογοητευτικό αλλά είναι η πραγματικότητα που βιώνουν αρκετά άτομα που θέλουν να ασχοληθούν γενικότερα με τον χώρο της τέχνης. Οπότε οι προκλήσεις είναι αρκετές: λειτουργικές, όταν για παράδειγμα θέλεις να ανοίξεις μια μικρή επιχείρηση για να βιοποριστείς από τη δουλειά σου αλλά το σύστημα είναι αρκετά δυσκίνητο· οικονομικές, όταν θέλεις ενίσχυση για να πας παρακάτω ή να ανταπεξέλθεις σε απρόοπτες συνθήκες, όπως για παράδειγμα ήταν η πανδημία, αλλά και ιδεολογικές, όταν πχ στις προτεραιότητες ενός κράτους/μιας κοινωνίας δεν είναι ο χώρος του πολιτισμού και της τέχνης. Προνόμια ίσως υπάρχουν εφόσον, με τις δικές σου δυνάμεις, η δουλειά σου έχει αρχίσει πια να γίνεται κατά κάποιο τρόπο «αναγνωρίσιμη». Προνόμιο επίσης για ένα σχεδιαστή, τουλάχιστον για εμένα, είναι η φύση που προσφέρει αυτός ο τόπος και οφείλουμε να την προσέχουμε σαν κόρη οφθαλμού. Αυτή είναι που μας δίνει ανάσα, έμπνευση και μας καλλιεργεί. Επίσης, προνόμιο το νιώθω εγώ, όταν συνδιαλέγομαι με ανθρώπους που μπορώ να μοιραστώ παρόμοια οράματα, ανησυχίες, επιρροές και αυτό βοηθάει τόσο στην εξέλιξη της δουλειάς μου όσο και στην προσωπική μου ζωή.
Ποια είναι η σχέση σου με τη μόδα;
Μου αρέσει να την παρακολουθώ. Μπορεί να υπάρξουν περίοδοι που κάτι θα μου κινήσει παραπάνω την προσοχή και θα θέλω να το επεξεργαστώ περισσότερο, και άλλοτε που για κάποιο διάστημα δεν θα παρακολουθώ. Φυσικά, με τα social media από τη στιγμή που ακολουθείς σχεδιαστές, ή λογαριασμούς που ασχολούνται με τη μόδα, έχεις επαφή με αυτή καθημερινά. Αυτό που μου αρέσει είναι να παίρνω ερεθίσματα. Μου αρέσει να παρακολουθώ πολύ πως ένας σχεδιαστής παρουσιάζει τη δουλειά του και τι είναι αυτό με το οποίο έχει καταπιαστεί την ανάλογη περίοδο. Όμως δεν την ακολουθώ με τρόπο ώστε να νιώθω ότι είμαι in fashion. Έτσι και αλλιώς το δικό μας κόσμημα και οι συλλογές δεν εξελίσσονται ανάλογα με το τι θα βρίσκεται στη μόδα. Ευτυχώς νομίζω ότι το κοινό που μας ακολουθεί το έχει αγκαλιάσει αυτό και το έχει αγαπήσει.
Τι είναι για σένα το προσωπικό στιλ;
Είναι η εικόνα της προσωπικότητάς σου κατά κύριο λόγο αλλά και κάποιες στιγμές και διαφορετικών προσωπικοτήτων που θαυμάζεις ίσως. Αυτό που είσαι στο μέσα σου είναι όμορφο να σκέφτεσαι πως θα το εκφράσεις στο έξω σου είτε με κάποιο ρούχο, κόσμημα, αξεσουάρ αλλά ακόμα και μέσω της ομιλίας, της κίνησης, με τον τρόπο που φτιάχνεις ή δεν φτιάχνεις τα μαλλιά σου, με τον τρόπο που κρατάς την τσάντα σου ή πίνεις το ρόφημά σου. Το ωραίο είναι ότι με τον ίδιο τρόπο που με τα χρόνια μεταλλάσσονται στοιχεία της προσωπικότητάς σου έτσι και το στιλ σου μπορείς να το αλλάζεις, εξελίσσεις, διαφοροποιείς ανάλογα με τη διάθεση ή την περίοδο που διανύεις. Όταν μιλάμε για προσωπικό στιλ εγώ θα προσέθετα ακόμα και τις συνήθειές μας, τα μοτίβα μας, ό,τι μας κάνει να ξεχωρίζουμε η μία προσωπικότητα από την άλλη. Εκεί βρίσκεται η μαγεία του προσωπικού στιλ που αν ο καθένας μας το διακρίνει είναι πολύ ωραίο να το αναδεικνύει.
Υπάρχει κάτι ή κάποιος που να μην έχει σχέση με τον τομέα της μόδας, αλλά να αποτελεί από τις μεγαλύτερες επιρροές σου;
Η φύση θα παραμένει για πάντα η ανεξάντλητη επιρροή μου, αλλά και οι άνθρωποι που έχω διασταυρωθεί σε αυτή τη ζωή. Οι διαφορετικές προσωπικότητες, όπως ανέφερα πιο πάνω, αλλά και οι ανθρώπινες σχέσεις είναι η αφορμή να κάνω τις δικές μου αναζητήσεις και αυτό να επηρεάζει και την εκάστοτε συλλογή ή το κόσμημά μου. Υπάρχουν, φυσικά, πρόσωπα που έχουν/είχαν μεγαλύτερη επιρροή στη ζωή και στη δουλειά μου και αυτά είναι πρόσωπα της οικογένειάς μου που κάπως ήταν και είναι «σπουδή» για εμένα. Τέλος, κοινωνικά και υπαρξιακά ζητήματα είναι αυτά που χωρίς να το ελέγχω με επηρεάζουν καθημερινά και ανάλογα την έντασή τους πολλές φορές ασκούν μεγάλη επιρροή πάνω μου.
Ποιον διάσημο σχεδιαστή (είτε εν ζωή, είτε όχι) θα προσκαλούσες σε δείπνο και πού θα τον πήγαινες στην πόλη σου;
Θα ήθελα να συνομιλούσα και να είχα λίγο χρόνο με πολλούς σχεδιαστές. Μου αρέσει πολύ να γνωρίζω διαφορετικές προσωπικότητες και να τις παρατηρώ. Αν έπρεπε να διαλέξω ένα πρώτο πρόσωπο θα ήταν η Έλσα Σκιαπαρέλι. Αν θα έπρεπε να την πάω κάπου στην Αθήνα θα επέλεγα να την πάω σε ένα σημείο που να βλέπει την Αθήνα από ψηλά και να συζητάμε ίσως μέσα στο αυτοκίνητο βλέποντας το βράδυ τα φώτα της πόλης. Αλλιώς θα προτιμούσα να την ταξιδέψω μέχρι το Λιμένι Λακωνίας ώστε να δει περισσότερο τη φύση, τα υπέροχα νερά της θάλασσας και την άγρια ομορφιά του τοπίου εκεί. Θα απολάμβανα πολύ τη συζήτηση μαζί της, πιστεύω θα ήταν φοβερά εμπνευστική και διδακτική.
Θα μπορούσες να ξεχωρίσεις ένα look ενός ειδώλου της ποπ κουλτούρας με κοσμήματα που θεωρείς ότι είναι το καλύτερο όλων των εποχών;
Πολύ δύσκολο να ξεχωρίσω ένα μόνο look ως το καλύτερο όλων των εποχών γιατί έχουν υπάρξει φανταστικές εμφανίσεις ανά τα χρόνια. Για κάποιο λόγο μου ήρθαν πρώτα στο μυαλό οι εμφανίσεις και η προσωπικότητα του Prince σαν μια μοναδική μορφή της ποπ (και όχι μόνο) κουλτούρας που έχει μείνει στην ιστορία για τη μουσική, την εικόνα και γενικότερα για τα ζητήματα που έθιξε με την ίδια του τη ζωή. Λάτρευε να φοράει σχεδόν σε όλες τους τις εμφανίσεις κοσμήματα, που έπαιζαν πρωταγωνιστικό ρόλο στην εικόνα του. Του άρεσε να γεμίζει το λαιμό του με πολλές αλυσίδες ή με ένα κολιέ που θα δημιουργούσε έντονο όγκο και άλλοτε να φοράει statement δαχτυλίδια. Ένα look του που ξεχωρίζω είναι στο εξώφυλλο μουσικού περιοδικού το “Q”, στο οποίο φοράει ένα περίτεχνο “choker” – κολιέ που σου κεντρίζει το ενδιαφέρον και βρίσκεται σαφέστατα σε πρώτο πλάνο. Ο τίτλος που συνοδεύει τη φωτογραφία στο εξώφυλλο του περιοδικού το 1994 είναι: “I am normal!”.
Πού μπορούμε να βρούμε τα Kakuru;
Τα KAKURU κοσμήματά μας μπορείτε να τα βρείτε στο φυσικό μας κατάστημα στο κέντρο της Αθήνας, στην οδό Πετράκη 24 στο Σύνταγμα. Επίσης, στο e-shop μας μπορείτε να βρείτε σχεδόν τα πάντα και να χαρείτε τις αγορές σας και από εκεί kakuru.gr. Αν βρεθείτε στο όμορφο νησί της Σαντορίνης να περάσετε οπωσδήποτε από τη γκαλερί του υπέροχου γλύπτη Γιώργου Κυπρή «Mati Art Gallery» όπου θα βρείτε, μεταξύ άλλων, επιλογές κοσμημάτων από τις συλλογές μας. Στο φυσικό μας κατάστημα ανά περιόδους μπορεί να βρείτε και κοσμήματα που είναι custom-made και δεν υπάρχουν στο e-shop μας, οπότε αξίζει να μας επισκεφτείτε από κοντά!